מתי ואיך תוכן הופך לכוח ומביא לך תועלת

תוכן ברשת הפך למטבע לשון פופולארי, ובחמש השנים האחרונות – הוא הפך ממש למושג וויראלי. כולם מדברים על כתיבת תוכן. אבל האם זה כל כך פשוט? האם צריך רק לשרבט משהו וזה מספיק? ממש לא.

התוכן שאתם מפרסמים יכול:

♦ להזיק – כאשר הוא יוצר תגובות שליליות אצל הגולש

♦ או להיעלם – בתוך הים האינסופי של המילים ברשת שבולע ומעלים את רוב התוכן כמו חור שחור עצום

♦ או להועיל – כאשר הוא יוצר זיכרון חיובי אצל הגולשים או מקבע את סמכותנו המקצועית.

אז מה בעצם אנחנו רוצים לקבל מהתוכן? ואיך משתמשים בזה לטובתנו?

תוכן מועיל הוא תוכן ש:

• מייצר בולטות ומודעות אלינו ואל המותג
• בונה אמון ביננו ובין הלקוחות ומחזק את הקשרים איתם
• ויוצר מעגלי השפעה שמתרחבים – ממש כמו הגל שיוצרת אבן שנזרקת למים

(קיראו עוד על תוכן מבוסס מומחיות).

הגלים מתפשטים ונושאים את המסר הרחק מאיתנו, ומקבלים חיזוק בדרך מלקוחות מרוצים, ומביאים אלינו לקוחות חדשים.

דווקא בגלל ההשפעה הרחבה והמתמשכת הזו חשוב לייצר תוכן טוב ונכון, שכן גם הרע נישא למרחקים:

תוכן רע יוצר נזק רב ומתמשך (קיראו מתי ולמה תוכן יכול לגרום נזק רב) והוא גרוע אף מתוכן שנאלם ונעלם באוקינוס האינטרנט. זה האחרון מסתכם בביזבוז כסף גדול. הראשון גם יוצר לנו הפסדים.

הכללים הבאים עונים על השאלות הללו. מטרתם לעזור לך לייצר תוכן שימלא את יעודו, יענה על ציפיות הגולשים, יצרוב חוויות חיוביות בראשם, ויוסיף ערך חיובי לך ולמותג שלך.

הנה 10 הכללים החשובים ביותר
שיהפכו את התוכן שלך למנוע צמיחה עבורך:


תוכן

1. ערך אמיתי (עבור הגולש)
2. מקורי (לא ממוחזר)
3. מעניין (לא צפוי, לא טריוויאלי)
4. בדוק (מאומת, עדכני, כולל מספרים)
5. מגובה (הוסיפו לינק למקור חיצוני)

צורה

6. קריא (שפה, אותיות, רווחים)
7. צבעוני (כותרות, הדגשות, תמונות)
8. ויזואלי (גרפים, טבלאות, המחשות)

פרוצדורה

9. תדירות
10. קידום


תוכן

1. ערך אמיתי (עבור הגולש)

התוכן שאתם מציעים חייב להציע ערך אמיתי – עבור הגולש (לא עבורכם..)

הגולש צריך להרגיש טוב עם עצמו, מרוצה ומסופק, בתום הקריאה. לומר לעצמו, שהיה שווה לקרוא. ההרגשה הטובה יכולה להיגרם מסיבות שונות: למידה, הנאה, חוויה, כיף, שיחרור, רווח (לא מוחשי), התקדמות אישית ועוד.

פחות חשובה הסיבה להרגשה הטובה (אם כי זה חשוב ביחס למטרה הסופית שלכם – איזה רושם אתם רוצים להשאיר), אך חשוב והכרחי שהתוכן יצור תחושות חיוביות אצל הקורא.

מבחן טוב הוא תמיד לשאול את עצמיכם: האם אתם הייתם רוצים לקרוא את התוכן הזה?

איך עושים זאת: החליטו מראש מה הערך שאתם רוצים לתת (400 מילים זה לא ערך) וכיתבו את התוכן כך שישרת את המטרה שהיצבתם.

♦ דוגמא:

בפוסט שאתם קוראים כרגע רציתי לייצר תוכן (טוב) שיעזור לאנשים לייצר תוכן טוב. אבל לומר: התוכן צריך להיות טוב ומועיל, ומחולל תחושות חיוביות – זה לא מספיק. אין בזה ערך אמיתי. צריך להפוך את המטרה הזאת לרשימה של יעדים ברורים, ניתנים לביצוע.

ולכן המטרה שלי היתה לבנות רשימה של קריטריונים ברורים, שמאפיינים תוכן טוב ומועיל, כך שמי שירצה לכתוב תוכן טוב יוכל להשתמש בהם – כדי לכתוב טוב יותר וכדי לבדוק את מה שכתב.


2. מקורי (לא ממוחזר)

יש הרבה סיבות למה חשוב שהתוכן שלכם יהיה מקורי אבל לכל הפחות חישבו על הפדיחה: לא נעים שמישהו יקרא את מה שכתבתם ויחשוב – קראתי את זה כבר במקום אחר (זו דוגמא למחשבה שיוצרת לכם ערך שלילי אצל הקורא).

תוכן ממוחזר יגרום לגולש לעוף מיד בחזרה, כך שלא הרווחתם כלום – הגולש אולי נכנס לרגע אך מיד ברח. יתכן שיהיו גם גולשים שזו להם הפעם הראשונה שהם קוראים את התוכן אבל ככל שהתוכן מתמחזר כך מספרם יפחת.

ותוכן ממוחזר עלול להרגיז את מי שהעתקתם ממנו וגם את גוגל..

יש הבדל גדול בין השראה להעתקה.

רוב התוכן אינו ייחודי לגמרי ובוודאי שאינו חד פעמי, אבל שאלו את עצמיכם: האם אתם מוסיפים משהו חדש לשיחה. מותר לכתוב על נושאים שכתבו עליהם קודם (בפועל זה קורה כל הזמן) אבל שימו לכם למטרה להוסיף משהו חדש משלכם.

תרומה לשיחה יכולה להיות גדולה כמו רעיון תיאורטי חדש אבל גם הסבר איך ליישם בפשטות רעיון ידוע. התוספת שלכם יכולה להיות שימוש חדש לרעיון מוכר, או שיפור מעניין לרעיון קיים. יש אפשרויות רבות להוסיף את הזוית המיוחדת שלכם, העיקר שתהיה אחת כזאת.

איך עושים זאת: החליטו מראש מהו הדבר החדש שאתם תורמים לשיחה ושלבו זאת בתוכן. אם אין לכם שום רעיון מקורי נסו לשנות מעט את זוית ההסתכלות על הנושא שבחרתם. שווה "לשבור את הראש" בקטע הזה – זה עשוי להביא אתכם למקומות חדשים וגם ייצר לכם תוכן טוב.

♦ דוגמא:

לעיתים שילוב של כלי שימושי יכול להפוך את התוכן "לשלכם". לדוגמא, שילוב של טבלה שבניתם באקסל, או צ'ק ליסט שימושי או רשימה של טעויות נפוצות – תוסיף את הזוית המקורית שלכם לנושא מוכר וידוע.


3. מעניין (לא צפוי, לא טריוויאלי)

תוכן מעניין זה פשוט. מובן למה זה חשוב ומוסכם שזה נדרש. ולמרות זאת חלק גדול מהחומר שתתקלו בו ברשת אינו מענייין. הוא צפוי והוא טריוויאלי. לכן כדאי לבדוק את התוכן שאתם כותבים בעזרת שני המושגים הללו – צפוי וטריוויאלי ולא בעזרת המושג המעט מופשט – מעניין.

אם הכותרת שלכם מבטיחה מידע מעניין בנושא כלשהו לגולש, והתוכן שמתחת לה – אולי היה פעם מעניין – אבל היום הוא ידוע ומוכר, אז התוכן שלכם צפוי וטריוויאלי ולכן לא יגרום שום עונג לקורא.

כותרת שצועקת "5 דברים פשוטים שישפרו פלאים את חייכם" תשיג הרבה קליקים. אם התוכן יכלול:

  1. אל תתרגזו
  2. עסקו הרבה בספורט
  3. דאגו שתהיה לכם אהבה
  4. התנדבו ועיזרו לזולת
  5. צאו לחופשה באופן קבוע

אז למרות שהכל נכון (!) – זה צפוי, זה טריוויאלי, זה לא מעניין. תשיגו קליקים אבל לא תצרבו זיכרון חיובי אצל קורא הרשימה ולא תייצרו ערך למותג שלכם.

איך עושים זאת: חפשו משהו לא צפוי ולא טריוויאלי לומר (: אם אין לכם – נסו לשנות את זוית ההסתכלות (זה אכן דומה קצת לסעיף 2, תוכן מקורי). קריאה של מומחים בתחום תעזור לכם להבין מה אחרים חושבים על הנושא (כך לא תחזרו על דיבריהם) אבל במיוחד כדאי לקרוא דעות שונות ואף מנוגדות. לעיתים בתפר שבינהם תוכלו למצוא רעיונות מעניינים ולא צפויים.

♦ דוגמא:

הסתכלו שוב על הרשימה למעלה – אולי כדאי לבחור רק סעיף אחד מתוכה, כזה שיאפשר לכם להעמיק בנושא אחד ולהוסיף תוכן מעניין ולא צפוי. לדוגמא: תחת הכותרת "למה יציאה לחופשה באופן קבוע תשפר פלאים את חייכם" אפשר לתת תוכן יותר מעניין בנושא החופשות. אפשר להסביר מדוע חופש קבוע תורם לאיכות חיינו ואיך הציפיה והתיכנון גורמים לנו עונג ובריאות נפשית (כדאי גם להציג מחקרים), משהו ששווה לחכות לו, שעוזר  להתגבר על קשיי היום-יום.

שילוב תוכן כזה (כשהוא כתוב היטב) באתר להזמנת חופשות יכול לתרום ערך אמיתי ומעניין לגולשים ולכן גם לצרוב בתודעתם זיכרון חיובי ביחס לאותו אתר. ואולי אפילו להזמין חופשה המון זמן מראש..


4. בָדוּק (מאומת, עדכני, כולל מספרים)

נשמע מובן מאליו? אז מדוע מתפרסם תוכן רב שאינו בדוק ואינו נכון? פרסמו רק דברים שבדקתם, לטובת העניין, לטובת גולשים בקיאים שיגלו את הטעויות וכן, גם לטובת העולם. תוכן שגוי או לא מדוייק או מטעה או לא מעודכן נשאר "לנצח" ברשת – אל תתרמו לפסולת!

פרסום תוכן שאינו נכון פוגע בסמכות המקצועית שלכם ומטיל דופי גם בתוכן אחר שפרסמתם. פרסום תוכן שהיה נכון פעם אבל היום נחשב לא נכון מראה שאתם לא מעודכנים.

מומלץ להוסיף מספרים (וגרפים, אם אפשר) – הם מעלים את התוכן שלכם לרמה אחרת לגמרי ובמיוחד מאריכים מאד את תקופת היותו רלוונטי: תוכן עם מספרים מעניינים יחיה זמן ארוך יותר. וכשהתוכן שלכם יחשב תוכן של מומחה גם מגוגל תקבלו ניקוד נוסף.

איך עושים זאת: בידקו לפני שאתם מפרסמים, בידקו גם נתונים שונים מאלו שבידכם, שימו לב שאתם מפרסמים חומר עדכני, בידקו שהמספרים מסתדרים (שאינכם סותרים את עצמיכם), וכשאתם מסיימים לכתוב – קיראו שוב (רצוי כמה פעמים) את מה שכתבתם.

♦ דוגמא:

ראו את הפוסט הבחירות בישראל – מה קרה כאן ב- 66 שנה? שנכתב מעט אחרי הבחירות האחרונות. המוני מילים נשפכו על הנושא אבל מה שמייחד את הפוסט הזה (שזכה לצפיות רבות) בהשוואה לתוכן אחר על הנושא הוא המספרים: הפוסט מציג במספרים ובגרפים את השינוי בטעם הבוחרים מאז הקמת המדינה ועד היום. בגלל המספרים הפוסט יהיה רלוונטי זמן רב והתוכן שלו לא יאבד מערכו.

בחירות 1949-2015 - מאומת, עדכני, כולל מספרים


5. מגובה (הוסיפו לינקים למקורות ידע חיצוניים)

לחיזוק התוקף רצוי להוסיף ציטוטים של מומחים ולינקים למקורות ידע מוסמכים חיצוניים. אך יש לכך עוד יתרון: יש סיכוי שאלו שציטטתם או קישרתם לינק אליהם – ישמעו עליכם באמצעות הציטוט או הלינק – וכך תרוויחו עוד משהו מהתוכן: היכרות מועילה, רה-טויט או שיתוף אחר, קשר כלשהו עם מומחה בעל סמכות מקצועית, ציטוט של התוכן שלכם ע"י המומחה וכך הלאה.

איך עושים זאת: גם אם יש לכם רעיון מקורי לגמרי, חפשו תוכן דומה ובידקו אם יש אפשרות לקשר או לצטט. קריאת תוכן של אחרים באופן שוטף מומלצת מאד, וכן הרשמה למרכזי ידע שונים – כל אלו יספקו לכם מקור בלתי נדלה של תוכן לשיתוף.

♦ דוגמא:

הנה ציטוט מעניין שמצאתי שמחזק את את התועלת שיש בתוכן שאינו מכירתי. יש כאן בונוס כי הציטוט מזכיר מחקר ונותן מספרים:

In the US, 96% of consumers said they trust brands that use content to inform them or help them meet a need or that provide useful information without trying to sell them something (Press release) (Full report


צורה

6. קריא (שפה, אותיות, רווחים)

גם אם התוכן נהדר ומלא ערך הוא חייב להיות נגיש: כתוב בפונט ברור, בשפה קולחת ועם רווחים. היום אין חשיבות לאורך – כולם רגילים לגלול מטה – אז השתמשו בפונט קריא גדול ובמרווחים.

איך עושים זאת:

• פונט קריא מותאם למסך – מסוג סאנס סריף (כגון אריאל וטהומה) ולא סריף (כמו טיימס ניו רומן)
• גודל הפונט – 12 פיקסל ומעלה לטקסט, ו- 16 ומעלה לכותרות
• פיסקאות (פרגרף) קצרות – באורך 2 (לכל היותר 3) משפטים לא ארוכים (רצוי קצרים)
• מירווח בין שורות – רגיל (כ- 1.3em)
• מירווח בין פיסקאות – גדול (חשוב שהרווח בין פיסקאות יהיה גדול (כפליים) מהרווח בין השורות)
• מיושר לימין (ולא ממורכז, או justify או מיושר לשמאל)
• כותרות גדולות – 16-22 פיקסל + מודגש (בולד)
• וכמובן שפה קולחת (קיראו שוב ושוב את מה שכתבתם..)


7. צבעוני (כותרות, הדגשות, תמונות)

צבע, תמונות, וכותרות מאד מקלים על הכניסה לטקסט, ועל העיכול שלו, ולכן מושכים את הגולשים להתחיל לקרוא ואפילו משפיעים על הישארותם עד הסוף..

חישבו על עצמיכם: כותרת בולטת או תמונה מושכת מבהירים לנו במהירות ובלי מאמץ מצידנו במה מדובר ולכן מקלים על ההחלטה לקרוא (או לא לקרוא: אבל אם אין כותרת הגולש יזנח את התוכן פעמים רבות שלי שידע כלל במה מדובר).

בהמשך, כשהטקסט ארוך ואינו מחולק לקטעים ע"י כותרות או תמונות, שהם סוג של גורם מדרבן (אינסנטיב) להמשיך ולקרוא, אנחנו מתעייפים די מהר ופורשים.

איך עושים זאת:

• השתמשו ביותר מצבע אחד אך לא יותר מ- 3 צבעים
• הקפידו על שימוש חוזר באותם צבעים (כותרות, כותרות משנה, טקסט רגיל וכדומה)
• בחרו צבע נעים, בולט אך לא כהה מדי, לטקסט
• בחרו צבע מנוגד אך נעים לעין לכותרות
• השתמשו מדי פעם – אך במשורה – בהדגשה (bold)
• אל תשתמשו בקו מתחת (underline) אלא עבור קישור (לינק)
• הכניסו תמונות (3 עד 8 אימג'ים, לפי אורך הטקסט) שעוזרות להבין את התוכן


8. ויזואלי (גרפים, טבלאות, המחשות)

הסבירו כל מה שניתן להסביר ללא מילים – בעזרת אמצעי המחשה: תמונה, גרף, תרשים, טבלה. כל אמצעי גרפי בדרך כלל יעביר ביתר קלות ומהירות כל רעיון.

זה פחות קל מכפי שזה נשמע: לאחר שמצאתם ויזואליה טובה היא נראית מאד פשוטה ומתבקשת אך תהליך החיפוש וההתאמה לעיתים אינם קצרים.

איך עושים זאת:

• מחפשים ברשת. הקלידו את מילות התוכן המתאימות והסתכלו בתמונות שגוגל יראה לכם. זו שיטה פשוטה ומהירה למצוא אימג'ים מתאימים. יש לוודא כמובן שמותר להשתמש באימג' (אין עליו זכויות יוצרים) וכן רצוי להתאים את האימג' לצרכים שלכם (למשל בעזרת פוטו שופ)
• אם אתם יכולים ליצור גרף זה מומלץ – זה מקורי, זה שלכם, וזה מסביר מצויין!
• אם התוכן כולל הרבה מספרים כדאי לשקול לערוך אותם בטבלה


פרוצדורה

9. תדירות

חשוב מאד לשמור על תדירות סבירה וקבועה. אך המספרים המדוייקים תלויים בתחום שבו אתם פועלים, בסוג התוכן שאתם מייצרים, במתחרים, וכן הלאה. עליכם למצוא אותם בעצמיכם.

באופן כללי, תדירות גבוהה מדי (באופן יחסי לתחום) מעייפת את הקוראים וגם מעמיסה עליכם מעמסה כבדה. תדירות נמוכה מדי מפחיתה מהאפקט המצטבר ומונעת קשר חזק ביניכם לבין הקוראים. תדירות קבועה עוזרת ליצור קהל נאמן ומאפשרת לכם לפתח דיאלוג מתמשך.


10. קידום

לאחר שיצרתם את התוכן, חובה לקדם אותו, לשתף אותו, ולדחוף אותו. אפשר להפוך אותו למצגת או לסגור אותו ב- PDF, לשלוח אותו במייל, להפוך אותו לניוזלטר או לפרסם אותו ברשתות חברתיות כמו לינקדאין או פייסבוק (הרחבה בנושא זה בקרוב).


ועוד דבר אחד חשוב

כדאי לכם לצרוך תוכן כמה שיותר. כדאי לקרוא מה מומחים בתחום חושבים ואומרים, כדאי לעקוב אחרי מגמות וחידושים, כדאי לקרוא כל הזמן ולא רק בעיברית. כך תלמדו להבחין טוב יותר בין תוכן רע לתוכן טוב, תכירו דפוסי כתיבה וסגנונות שונים, ותאמצו מה שמתאים לכם.

הקריאה תאפשר לכם להשתתף בשיחה. לספוג רעיונות, לקבל השראה, לפתח מחשבה ביקורתית, ולמצוא את הזוית האישית שלכם.

וחוץ מזה, אין כמו התנסות אישית ללמוד מה עובד ומה לא עובד..


פוסטים נוספים בנושא:

מאלו טעויות חייבים להימנע? ראו בפוסט 5 טעויות תוכן שיגרמו לך יותר נזק מתועלת

בקרוב: למה תוכן מבוסס מומחיות זה הדבר שהכי נחוץ לך, וממש עכשיו!



כדאי להירשם לעידכונים מהבלוג:




מה דעתך?

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.